onsdag 28 augusti 2013

FO - Mammas tunika

Tunikan till mamma är äntligen klar! Den är hon och passar henne verkligen perfekt!

Mönster: Kristin by Drops Design, men jag har gjort om jättemycket. Jag har stickat uppifrån och ner istället för nerifrån och upp som mönstret sa. Jag har stickat den längre. Jag har räknat om massor för att få den bra som uppifrån och ner. Det enda jag har behållit som det var är hålmönstret.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen, Drops mönster är verkligen kassa! Jag förstår inte hur dom kan skriva så usla beskrivningar rent språkligt. Visst har dom fina modeller då och då men det är nästan lättare att sticka utifrån bilden än beskrivningen ibland. Jag tycker att det är himla tråkigt faktiskt.

Garn: Drops Cotton Light i nyansen 11, som ser lite äppelgrön ut. Ett helt okej garn med tanke på det låga priset. Det enda tråkiga med det var att det liksom luddade av sig lite ibland och att det var svårt att få med alla trådar i garnet ibland.  

Stickor: 3 mm till dom rätstickade kanterna och 4 mm till resten. 

Den här stickning har gett mig en smärre hjärnblödning emellanåt men det var lätt värt det när jag fick se hur glad mamma blev!
Och tack till alla i Fattigskogen för heja-ropen när jag ville kräkas på beskrivningen, haha.

11 kommentarer:

  1. Jättefin tunika! Håller fullständigt med dig om Drops-mönstren, ibland kan beskrivningen tolkas på tre olika sätt! Jag har dessutom provat att ställa en fråga om ett mönster, och fortfarande efter mer ön en månad inte fått svar...

    SvaraRadera
  2. Sååå fin, den passar din mamma perfekt!

    SvaraRadera
  3. Vad fin den blev! Jag har aldrig vågat mig på ett drops mönster. Men efter allt jag hört tror jag att jag kommer göra det försiktigt. Tråkigt att dom är så dåliga på att skriva mönster.

    SvaraRadera
  4. Så härligt grön den fina tunikan är!

    SvaraRadera
  5. Den blev jättesnygg! Passar din mamma perfekt :)

    SvaraRadera
  6. Den blev ju hur fin som helst! Du var duktig som orkade, trots det kassa mönstret ;) Tunikan passar din mamma fint!

    SvaraRadera
  7. Jättefin! Har bara stickat strumpor & mössa efter Drops mönster. Men då brukar jag läsa och skriva om innan jag börjar.

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Jag bryter också ihop på Drops mönster och är inte riktigt lika bra som du på att göra om så jag brukar helt enkelt låta bli Drops.

    SvaraRadera
  9. Förstår att din mamma måste blivit glad, den är JÄTTE fin!hälsar Marie

    SvaraRadera
  10. Så fin den blev! Så roligt att din mamma blev glad men jag förstår henne!
    Bra jobbat av dig att fixa mönstret

    Kram
    Anette L

    SvaraRadera
  11. Jag kräks också på Garnstudios mönster. Så mycket att jag inte ens tittar åt dem längre. Köper inte deras garner heller. Bojkott de luxe! ;)

    Fint av dig att sticka till din mamma sådär, det hade jag aldrig vågat!

    SvaraRadera