torsdag 1 mars 2012

Michaela - mönster på torgvantar


Det här mönstret betyder mycket för mig. Det kom till i ett sorgearbete efter en vän som gick bort alldeles för tidigt. Jag har namngett mönstret efter henne som en hyllning till den fina person hon var. Sticka det med glädje och kom ihåg att uppskatta människorna runt om dig!


Storlek: Dam
Garn: Drops Fabel , 1 nystan á 50 gram
Garnalternativ: Drops Alpaca
Stickor: 2,5 mm strumpstickor/rundsticka (stickas då med magic loop)

Förklaringar:
rm = rät maska
am = avig maska
vr = vriden rätmaska
arb = arbetet
v = varv
*-* = upprepa varvet ut

Mönsteromgång, höger torgvante:
V 1-3: 35 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 6 rm
V 4: 35 rm, 2am, fläta 10 m vänster, 5 rm, 2 am, 6 rm
V 5-8: 35 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 6 rm
V 9: 35 rm, 2 am, 5 rm, fläta 10 m höger, 2 am, 6 rm
V 10: 35 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 6 rm

Mönsteromgång, vänster torgvante:
V 1-3: 36 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 5 rm
V 4: 36 rm, 2am, fläta 10 m vänster, 5 rm, 2 am, 5 rm
V 5-8: 36 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 5 rm
V 9: 36 rm, 2 am, 5 rm, fläta 10 m höger, 2 am, 5 rm
V 10: 36 rm, 2 am, 15 rm, 2 am, 5 rm

Fläta vänster:
För över 5 m på en extra sticka framför arb.
Sticka de följande 5 m.
Sticka sedan de 5 m från extrastickan.

Fläta höger: 
För över 5 m på en extra sticka bakom arb.
Sticka de följande 5 m.
Sticka sedan de 5 m från extrastickan.

Gör såhär:
Lägg upp 60 m på sticka 2,5 mm och fördela dem jämnt på stickorna.
Sticka *1vr, 1am* i 5 varv.
Sticka sedan fem mönsteromgångar (torgvanten består av totalt nio mönsteromgångar).
På sjätte mönsteromgången, varv 1 ökas det för tumkil genom att öka 1 m på var sidan om 2:a m. Detta görs på vartannat varv tills du har 13 tum-maskor. Fortsätt samtidigt att sticka mönsteromgång sju och åtta.
På åttonde mönsteromgången, varv 2 sätts 13 tum-m på tråd. Lägg upp 1 m över ”hålet” och sticka vidare.
Efter nionde mönsteromgången stickas *1vr, 1am* i 5 varv. 
Maska av löst med vr över vr och am över am.

På vänster torgvante ökas det på tumkilen på var sida om maska 29.

Tumme:
Sätt de 13 maskorna på sticka 2,5 mm och plocka upp 7 m = 20 maskor.
Sticka runt tills tummen mäter 2 cm. Sticka då *1vr, 1am* i 2 varv.
Maska av löst med vr över vr och am över am.

Fäst alla trådar och använd flitigt! 
Mönstret finns även på Ravelry <---klicka på länken.



Hoppas ni förstår mitt sätt att skriva mönster :) Hittar du några fel eller undrar något så säg bara till!











20 kommentarer:

  1. Mycket vackra! Tror jag ska testa att sticka dem. Fast inte säkert de blir lika bra!

    SvaraRadera
  2. Fina! Torgvantetiden verkar ju definitivt närma sej igen, och passande garn har jag hemma. Det måste ju betyda att jag ska prova ditt mönster. Ska bara få loss strumpstickor i passande storlek :)

    SvaraRadera
  3. Ja! Där kom de! Hamnar definitivt i kön för snara projekt! Så fina... :)

    SvaraRadera
  4. Så superfina! Har sparat ner mönstret!

    SvaraRadera
  5. Tack alla! Vad glad jag blir av era fina kommentarer!

    SvaraRadera
  6. Vackra vantar och en vacker tanke bakom dem! <3

    Grattis till de åtta åren också! :)

    SvaraRadera
  7. Super fina. Kanske en passande sak att sticka i julklapp till någon?! Undetbar tanke bakom.

    SvaraRadera
  8. La in en länk på min pysselblogg under TIPS. Dom är så fina.

    SvaraRadera
  9. Å rackarns vikka snygga , dom ska jag härma o sticka till en vän :) Tack för mönstret :)

    SvaraRadera
  10. Jättefina är de och nu har jag gjort mina egna! Bild finns i bloggen :-)

    SvaraRadera
  11. Sånn ble mine. Takk for fin oppskrift.
    http://dachsemor.blogspot.no/2013/02/michaela-pulsvanter-torgvanter.html

    SvaraRadera
  12. Tack för ett enkelt, pedagogiskt och roligt mönster! Jag har precis avslutat höger vante nu i ett juvligt hallonröd alpacagarn. Längtar tills jag får krypa upp i soffan och sticka andra vanten ikväll :) Fortsätt göra mönster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt att du tycker om det! Tack :)

      Radera
  13. Hej! Jättefint mönster och överlag lätt att förstå. Jag är nybörjare på stickning och det har gått riktigt bra fram tills nu när jag ska börja med tummen. Jag får inte ihop hur man kan få 13 tummaskor när man ska öka två maskor vartannat varv? Kan du förklara lite mer utförligt för mig, på "stickning för dumies"-språk :)
    Mvh Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det är meningen att du ska öka 1 maska på var sida om 2:a maskan. Alltså, först får du tre tum-maskor och sen ökar du på med två stycken vartannat varv. Förstår du bättre då? Om inte så hör av dig igen :)

      Radera
  14. Jag stickar med magic loop och har 24 maskor på varje sticka (jag har gjort vann lite mindre). Jag började ökningen genom att göra ett omtag på var sida om den 2:a maskan, sen stickade jag vidare och gjorde mönsteromgångarna samtidigt. Jag gjorde två nya omtag vartannat varv. Detta ledde till att jag i början på 7:e mönsteromgången har 12 nya maskor, utöver mina ursprungliga 24. Har jag gjort rätt då eller ökar jag på helt fel sätt? Om jag har gjort rätt, är det då meningen att jag ska sticka vidare till andra varvet i 8e mönsteromgången och sen föra över 13 maskor till en tråd och då ha en maska mindre kvar på stickan än när jag började? Eller har jag virrat till det helt för mig? Haha tack för att du tar dig tid att utbilda mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att du har gjort rätt. Men du måste räkna med maskan du ökade runt. Först ökade du på var sida om den 2:a maskan och då fick du tre tum-maskor. Så har du ökat 6 gånger så ska du ha 13 tum-maskor.

      Radera
  15. Hi, Is there an English version of this pattern? It looks like exactly what I am looking to knit for a friend of mine! Many thanks :o)

    SvaraRadera