onsdag 23 april 2014

Sockutmaningssockor

Mönster: Mina första sockor i Dödergöks sockutmaning är klara! Jag la upp 60 maskor och stickade strukturmönstret Broken seed stitch och en short row-häl. Det blir så himla snyggt ytmönster och passar perfekt till restgarnssockor. För det var ju faktiskt det som var min utmaning, att sticka av garn som redan finns i sockgarnslådan (och där är resterna många).

Garn: Jag har använt rester från julklappssockorna. Det röda är Opal och det hysterisk färgade är ONline Supersocke. Det gick åt 42 gram rött och 28 gram mångfärgat till mina storlek 40-fötter!

Stickor: Min 2,5 mm karbonz-rundsticka - magic loop är ju så smidigt (men än så länge är det bara en socka i taget som gäller).





3 kommentarer:

  1. Någon gång måste jag göra ett par seed stitch-sockar också. Fast en annan gång :) Förresten har jag aldrig lyckats få till en short row-häl. Har testat flera olika tekniker. Har du tips om någon enkel som inte ger stora hål i sidan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt enda tips är att dra åt maskorna efter wrap'en, alltså jättehårt! Jag fick också hål annars.

      Radera
  2. Jättefina! Det blir så härligt mjuka färgövergångar med den här tekniken.

    SvaraRadera