måndag 27 januari 2014

Hemlisfrågorna

Jag har anmält mig till Stickameras hemlisbyte. Det ska bli spännande att få se vem jag ska skicka till och vem som skickar till mig :)
Här kommer svaren på mina frågor så du som ska skicka till mig lär känna mig lite bättre.

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Naturmaterial är min grej! Jag stickar allra mest med ull, gärna lite rejäl och rivig ull. Mjuk och slät ull är också trevligt, såklart!
Jag har precis rensat ut 5 kg akryl ut garnsamlingen så det uppskattar jag inte. 

2. Vilka är dina favoritfärger?
Lila! Jag älskar lila i olika nyanser. Och rött. Och rosa. Men det måste vara starka färger, inga blaskfärger. Jag gillar också senapsgult och "naturgrått" och typ gulgrönt. Färgstarkt ska det vara!

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Jag gillar inte pasteller. Ljusa och blaskiga färger går inte hem hos mig.

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)¨
Jag använder nästan bara rundstickor och mest Knit Pro Symfonie Wood's utbytbara tippar. Och Karbonz. Jag är lite sugen på att testa Chiagoo's utbytbara men så långt har jag inte kommit än. 

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat lite mer på allvar i 7-8 år men kunnat räta maskor så länge jag kan minnas. Jag är nog mittemellan, mest för att jag är lite för lat för att göra avancerade saker.

6. Dricker du kaffe? Te?
Jag dricker helst kaffe, rättvisemärkt. Ibland också te och då är rött favoriten.

7. Är du allergisk mot något?
Pollen, men jag tror inte att någon tänker skicka mig en påse pollen på posten, haha.

8. Vilken slags musik tycker du om?
Jag har bred musiksmak. Jag lyssnar mycket på P3. Just nu är favoriterna Britta Persson, Frida Hyvönen och PJ Harvey. Metallica är och förblir mina husgudar!

9. Favoritgodis?
Choklad och lakrits. Och då menar jag typ Marabou med något gott i. Fin-choklad är inte min grej. Och lakrits-fudge är också sjukt gott!

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag spinner på spinnrock och färgar ull att spinna med. 

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv…
Just nu är jag inne i ett koft-stim. Annars gillar jag att variera mig lite. Sockor, mössor, vantar, sjalar, tröjor. Saker som går att använda.

12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej, jag har typ aldrig läst en sticktidning ens.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Inget specifikt. Just nu drömmer jag mest om att sticka massa norsk/islands-inspirerade tröjor och koftor till mig själv i lyxgarn.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ibland. 18 cm. 

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Jag har inte gjort det, jag stickar mest halvvantar.

16. Stickar du sockor?
Oh, ja!

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Jag har storlek 40.

18. När fyller du år?
2 juli blir jag 26 år gammal.

19. Stickar du med pärlor?
Nej, det är alldeles för pilligt för mig.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Jag gillar gamla klassiker, faktaböcker om kriminalitet och Harry Potter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar