onsdag 8 januari 2014

En gång gav jag bort 5 kg garn

Tidigare i December så gjorde jag en ordentlig rensning i mina garnlådor. Jag hade så mycket garn som bara gav mig ångest och det var liksom inte roligt att plocka med garnlådorna längre. Så då bestämde jag mig, allt som inte är naturmaterial ska bort!
Precis i början av min tid som stickerska så köpte jag billiga akrylnystan i mängder; det var ju billigt! Men ju mer jag stickade och ju mer naturmaterial jag provade på desto mindre tyckte jag om akrylen. Den gör mig svettig om händerna och det gnisslar om stickorna. Den gör helt enkelt inte stickningen trevlig, för mig!
Så jag rensade ut 5 kg garn, både akryl och annat som inte passar mig helt enkelt och gav bort. Mottagarna blev förskolan som min syster jobbar på och dom blev jätteglada. Jag tänker att det är bättre att barnen har garn att fingervirka och pyssla med än att det ligger i en låda och ger mig ångest.

Jag har, de senaste åren, blivit lite mer medveten om vad jag köper för garn. Jag vill ha garn som är trevligt för händerna och som är av naturmaterial. Jag försöker också att köpa garn som jag vet kommer från bra förhållanden. Och kan jag så stöttar jag gärna små företag som färgar och/eller spinner själva. Sen köper även jag garn från Drops och likande emellanåt men jag vill bli mer medveten om vad det är jag köper. 

3 kommentarer:

  1. Förskolor är perfekta mottagare av diverse garn. Fingervirkning och garnbollar slukar ganska mycket garn. Gjorde lika dant när jag rensade för några år sedan. Men. Några fem kilo blev det inte, knappast ett kilo. Men till några bollar räckte nog garnet.

    SvaraRadera
  2. Ett klokt beslut låter det som! Tror inte att man mår bra av att hålla kvar i materiella ting som väcker obehag.

    Som materialnörd förstår jag också ditt val att gå över till naturmaterial! :)

    SvaraRadera