lördag 16 november 2013

Två fluffiga baskrar



Den här möss-hysterin som jag berättade om i förra inlägget har resulterat i två färdiga mössor. En mamma och dotter ska få matcha varandra i finfina baskrar :)

Mönster: Dödergöks fluffiga basker. Jag har stickat säkert fem baskrar efter det här mönstret, det är verkligen en favorit. Baskern sitter bra och mönstret är lätt att memorera och den blir superfin. 
Till den rosa mössan la jag upp 80 maskor bara för att få en lite mindre mössa.

Garn: Den gröna baskern är stickad i Mark & Kattens Eco Ull Color och till den gick det åt 80 gram. Den rosa baskern är stickat med två trådar Drops Alpaca och till den gick det åt 65 gram.

Stickor: 4,5 mm till resåren och 5 mm till resten av mössan. På båda. 


4 kommentarer:

  1. Jättefina! Hur hinner du sticka allt du gör? Du måste ju vara supersnabb...

    Kul att du vill vara med och tävla! :)

    SvaraRadera
  2. Oj så mycket fint du gör, mössor och sjal. Säger som ovan hur hinner du mer för att få tips :). Kanske gör du klart saker, det gör ju inte jag så ofta... :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också det mönstret, en basker har det bara blivit för mig dock. Mitt problem är att jag inte klär i basker, men man kan ju alltid sticka åt andra. Mor och dotter kommer sannerligen att bli toksnygga!

    SvaraRadera
  4. Det är en av mina favoritbaskrar också! Jag har en som jag har använt i flera år, den är perfekt när man har uppsatt hår för den töjer sig tillräckligt för att täcka knuten utan att lämna öronen kalla. Och så är den snygg också! :)

    SvaraRadera