tisdag 12 november 2013

Min tredje Ishbel

Jag har stickat min tredje Ishbel. Den här sjalen är gigantisk och jag har stickat på den ganska effektivt de sista veckorna. Om ett par dagar ska den flytta hem till en vän som har det ganska pissigt just nu och behöver värme och omtanke och en vacker sjal.

Mönster: Ishbel av Ysolda Teague. Som sagt, det här är min tredje Ishbel och som alltid har jag stickat den mycket större än vad mönstret säger.
Jag ökade i slätstickningen tills jag hade 269 maskor och sen stickade jag diagrammet i ordningen: ABABABABABACDE.

Garn: Drops Lace i en vacker grön. Nästan hela nystanet gick åt, det finns bara några meter kvar. 
Det här garnet är...erhm...inget som jag rekommenderar. Det finns säkert många som tycker om det men jag kom liksom aldrig överens med det. Det är sååå tunt, för tunt, och alldeles halkigt i händerna. Jag fick aldrig någon riktig kontroll över garnet utan det gjorde liksom lite som det ville hela tiden. Ingen favorit alltså. Men färgen är himla fin i alla fall ;)

Stickor: 4 mm, som verkar vara en favorit när det kommer till spetssjalar i tunt garn. 











11 kommentarer:

  1. Härligt med stora sjalar! Bra att du "recenserar" garnet!
    Fina dina Doris-vantar blev!

    SvaraRadera
  2. Du är tokig! Ishbel av alla mönster... Mitt hatobjekt nummer ett. Snygg, visst, men helt omöjlig att göra. Hur bär du dig åt för att fatta det där jäkla diagrammet? Går inte annat än att vara sjukt impad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Diagram? Det finns ju skriven beskrivning, haha ;)

      Radera
  3. Snygga vantar (i förra inlägget) och en väldigt fin grön Ishbel!

    SvaraRadera
  4. Så fin! Och så imponerande stor! Att du orkade sticka den så stor i ett ogillat garn... Vännen blir säkert glad, rörd och varm av både sjalen och tanken.

    SvaraRadera
  5. Tänk så denna omtanke kommer att värma vännen! Att du stickat en så fin sjal trots att du inte gillade garnet! Du är bäst Amanda <3

    SvaraRadera
  6. Så himla fin! Tänk så den kommer att värma vännen, att du stickat en så fin sjal trots att du inte gillade garnet! Du är bäst Amanda <3

    SvaraRadera
  7. Wow! Så otroligt fin. Mottageren är lyckligt lottad som har dig som vän.

    SvaraRadera
  8. Snygg sjal i icke omtyckt garn, gillar inte Drops Lace heller utav samma anledning som du.

    SvaraRadera
  9. Fantastisk fin både du o sjal.
    Hon kan vara glad som har en vän som du som sliter med ett projekt för att göra någon glad

    SvaraRadera
  10. Tack för alla fina kommentaren om sjalen :)

    SvaraRadera