lördag 31 januari 2015

Jag hann! - Stickameras koftKAL

(Låt er inte luras av bilden, jag är jätteglad över min nya kofta!)


Tänk att jag hann! Idag är deadline på Stickameras koftKAL och jag fäste sista trådarna på koftan igår, blockade den under natten och fotade idag. Ett tag såg det ut som att jag inte skulle hinna men jag har verkligen monogamstickat den här veckan - och det gav ju resultat! 

Mönster: Jag har ju stickat efter Dödergöks pedagogiska beskrivning. Den är alltså stickad uppifrån- och ner efter mina egna mått. Jag har gjort både minskningar och ökningar i ryggen och ökningar i sidan för att få lite av en A-linje. Koftan är lite lös och slapp i formen men armarna är lite tajtare, precis som jag vill ha det!

Garn: Jag har stickat med en tråd Supersoft och en tråd Donegal Tweed, båda från Magasin Duett. Färgen på Supersoft är Goldcrest och av den gick det åt 225 gram. Tweed'en heter Senap och av den gick det åt 350 gram.
Det blev ett alldeles fantastisk tyg av dom här garnerna tillsammans och jag är verkligen nöjd med mitt garnval! 


Stickor: 4,5 mm till resåren och 5 mm till resten av koftan. 




Dom två översta knapparna satte jag lite närmare varandra eftersom jag också har koftor knäppta såhär. 


Jag hittade jättefina plastknappar i brunsvartrött i knappburken hemma. Det är typ första gången som jag inte måste köpa nya knappar till en kofta. Alltid annars är dom för stora/för små/för få, haha.


9 kommentarer:

  1. Fiiiin! Vi verkar vara många som har stickat i Donegal Tweed. :-)

    SvaraRadera
  2. Jätte snygg! Och finaste färgen ;)

    SvaraRadera
  3. Otroligt fin och det absolut bästa färgvalet!!

    SvaraRadera
  4. Underbar färg...och fiiiin kofta

    SvaraRadera
  5. Snygg färg, snygg modell, snygg tjej.

    SvaraRadera
  6. Snygg! Färgen passar och koftan passar dig! // Ulrica =o)

    SvaraRadera
  7. Så fin den blev!! Absolut din färg.

    SvaraRadera
  8. Åh vilken fin kofta, så himla fin modell och färgen är helt underbar. Kanske måste jag härma dig lite :)

    SvaraRadera
  9. Vilken tur att du hann, den där färgen är bara så fin!

    SvaraRadera