måndag 3 november 2014

Angående tystnaden

Det har varit ganska tyst här på bloggen under hösten. På internet överlag. Och i verkligheten.
Jag har inte orkat.

Det är lite för mycket i huvudet just nu och jag drar mig undan en hel del. Lite för att jag inte har tid men mest för att min energi går till att hålla mig på en stabil nivå.
Hösten har varit hård mot mig. Först var den bara fin och sen blev jag höstdeprimerad. Men eftersom jag, efter 26 levda år, börjar lära mig hur jag fungerar var jag beredd så höstdeppen blev inte så långvarig.
Men å andra sidan kom insikten om att vi ska flytta innan året tar slut. Lämna den här staden jag har lärt mig att älska. Flytta hem igen. Från storstaden Uppsala till ett samhälle ett par mil utanför Norrköping. Från att cykel är det enda transportmedel en behöver till att bil är ett krav. Från att kunna gå ner på stan på tjugo minuter till att behöva åka in till stan i tjugo minuter. Det är en förändring som jag både fasar inför och ser fram emot. Men det är just det. Det är en förändring och jag hanterar inte dom så bra. Jag behöver ganska lång justeringstid. Dessutom så behöver jag ett hem, det är det viktigaste i mitt liv, men det kommer att stå nerpackat i kartonger i flera veckor och det ger mig ångest. Mitt hem är min trygghet.
Som om det inte vore nog så måste jag hantera studierna på ett rimligt sätt. Vilket är svårare än man kan tro.
Men jag vet att allt kommer att bli bra bara det blir klart. Då ska jag sitta i min nya (större och billigare) lägenhet, titta på Vinterstudion och sticka något riktigt fint till mig själv. Jag längtar!

6 kommentarer:

  1. Superbra målbild tycker jag! Det är viktigt med målbilder när man går igenom jobbiga perioder. Kram!

    SvaraRadera
  2. Var rädd om dig! Vad skönt att du kan hantera höstdeppigheten, men det är ju ändå jobbigt när den kommer.

    Jag hoppas att det kommer att gå snabbt och smidigt med flytten - kanske du har sådan tur att du kan få ett eget rum eller en bra hörna till ditt skapande. Jag gillar inte heller förändringar, men börjar inse att om jag tänker positivt och planerar för att det kommer att bli bra så blir det lite lättare...

    Så tyst har det inte varit på din blogg - och tanken med en blogg är väl ändå att du gör det för att du ska tycka att det är roligt (att sedan jag, och förhoppningsvis många med mig, tycker att det är roligt att följa dig är väl bara en bonus)!

    Jag är lite nyfiken på vad du planerar att sticka - allt du visar här på bloggen är ju så inspirerande och fint!
    /Malena

    SvaraRadera
  3. jag vill bara skicka kramar till dig!

    SvaraRadera
  4. Kram till dig, jag tittar in på din blogg ofta och tycker att du gör underbara saker. Jag är glad dom gånger du uppdaterar och skulle aldrig ha synpunkter på att det sker för sällan, tror jag inte att någon annan heller har. Var glad att du kan sätta ord på saker o ting och har en förmåga att vara i nuet. Härligt med billigare hyra..pengar över till annat! :-) Alla sådana stunder som känns jobbiga men jag själv har klarat av, har gett mig erfarenheter som jag absolut inte vill vara utan. Hoppas att du kan se något sådant positivt mitt i allt som känns rörigt. / Marie

    SvaraRadera
  5. Håller verkligen med Dödergök om målbilder. Väldigt bra och viktigt :) Av någon anledning har frasen "En dag kommer det vara nio år sedan det här hände" fastnat hos mig. Hjälper mig att se bergen framför mig i lite perspektiv. Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Du är så himla bra, vet du det?
    Urstark utan att riktigt veta om det, tror jag.

    Och om jag/vi kan gör nånting, så bara säg till! <3

    SvaraRadera