fredag 2 maj 2014

Garn i Riga

Jag lovade ju ett inlägg om vad jag hittade för garn när jag var i Riga. Det är ju ett par veckor sen, men här kommer det!

Hobbywool var den enda garnaffären jag googlat mig fram till innan jag åkte dit. Den ligger ett stenkast från domkyrkan på Maza Pils iela 6 i gamla stan. Den var väldigt lätt att hitta eftersom det fanns vägskyltas-pelar som var instickade på vägen dit :)


Som garnaffär var den lite av en besvikelse. Men å andra sidan hade den väldigt mycket stickade och tovade plagg till salu. Den hade också den här fantastiska spinnrocken som prydnad.


Ett stickat paraply/lampskärm fanns också i affären. Den var väldigt fint skyltad och pyntad. 


Men som sagt, lite av en besvikelse garnmässigt. Det fanns en del garn från Rowan och en del ull att sticka klassiska lettiska vantar av, och även små vant-kit. Det här var vad jag kom därifrån med, tre nystan Rowan Summer Tweed som jag skickade till min hemliskompis. 



Det bästa med affären var nog ändå den stickade hästen utanför :)


Nästa garnaffär jag besökte var den här. Den dök plötsligt upp när vi gick bland alla smågator. Så jag vet inte hur man kommer dit men den ligger i alla fall på Zirgu iela 3 i gamla stan. En helt okej affär med bra basutbud. Det fanns mängder av sockgarn från ONline och även annat garn därifrån, stickor från Knit Pro och Addi och lite annat.


Jag kom därifrån med lite sockgarn och topsband i ull. Dom hade en liten låda med små ullpåsar som jag gick bananas i. Jag har ingen aning om vad det är för ull men den verkar helt okej. Det enda dåliga med den är att dom har klippt av den för att dela den. Men jag ska nog överleva det.



The latvian green studio är ett ställe ni måste besöka! Det ligger i hörnet av Svaru iela och Kungu iela i gamla stan. Så himla mysigt ställe som vi hängde på ett bra tag. Det är liksom ett café och butik i ett. Det fanns massa superfina saker att köpa i butiksavdelningen; téer, godis, leksaker, honung, dukar, garn, hudvårdprodukter osv. Det bästa är att allt var ekologiskt eller inhemskt.


Jag fick med mig två härvor ull som kommer från lettiska får. Tvåtrådig, fett och rivig ull - precis som jag gillar det!


Mitt sista tips är väldigt vagt! På något sätt hamnade jag bara i den här butiken och jag vet inte vart den ligger eller vad den heter. Men det är någon slags hemslöjdsbutik med uppsydda folkdräkter, uppstickade vantar och sockor efter klassiska lettiska mönster. 


Titta bara, helt magiskt!

Riga är en helt fantastisk stad om man uppskattar hantverk. Stickade plagg, bärnstenssmycken och keramik verkar vara grejen. Överallt på gatorna i gamla stan finns det marknadsstånd och hantverksaffärer att besöka. Gör det!

6 kommentarer:

  1. Kul med garnbutikstips ifrån Riga. Man har ju läst tusen gånger om garnaffärer i London och New York känns det som, så roligt med något annat!

    SvaraRadera
  2. Men vilka fina vantar och sockor på de sista två bilderna. Jag håller med dig - helt magiskt! Tack för en bra blogg, förresten; här har jag sett många vackra saker.

    SvaraRadera
  3. Jag har besökt Hobbywool ett par gånger när jag varit i Riga och tycker som du, att det är ett roligt ställe att gå in och kika i men inte så mycket att hurra för när det kommer till garninköp. Det är rätt dyrt jämfört med andra butiker i Riga. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag tackar för inlägget. Jag åker till Riga om en månad :-)

    SvaraRadera
  5. Hemslöjdsbutiken ligger på Ratslaukums 1, in i en liten galleria precis vid rådhuset.

    SvaraRadera
  6. Glömde säga: den heter "Sena klets"

    SvaraRadera