måndag 1 juli 2013

I garnfärgar-tagen

I slutet av förra veckan fick jag ett ryck och började färga både garn och ull. Någon vecka tidigare hade jag beställt ett färg-kit med Landscapes färger från Wingham Wool Work och nu kickade inspirationen (eller rastlösheten) in. 

Jag färgade mina första tre egenspunna härvor och två topsband ull. Garnerna gjorde jag enfärgade mest bara för att få se hur färgerna såg ut på riktigt. Och topsbandet som hänger på tork på bilden fick bli "slatt-färgat" med det som blev över.

Såhär blev det resultatet efter torkning. Ullen till höger färgade jag någon dag efter med blått och rött och blandade hej vilt. 
Det var riktigt roligt att färga och bara testa och skvätta på färg lite här och där. Landscapes färger var himla smidiga att använda också. Det var bara att röra ut med varmt vatten och krossa syrakristallerna med skeden och så var det redo. Jag färgade i micron också vilket gjorde det hela ännu smidigare ;)

Jag måste erkänna en sak. Ett av topsbanden har jag redan hunnit med att spinna. Men mer om det en annan dag!

4 kommentarer:

  1. Det är så himla kul att färga garn själv! Och fint blir det. :)

    SvaraRadera
  2. Åh, så roligt det verkar att färga, det har jag aldrig testat. Men jag blir väldigt sugen varje gång jag läser om det, för resultatet blir så läckert!

    SvaraRadera
  3. Härliga färger! Det ska bli kul att se vad du gör av det. =)

    SvaraRadera
  4. Det måste jag prova någon gång.

    SvaraRadera