måndag 21 oktober 2013

Emelie - äntligen är du klar!


Mönster: Emelie av Elin Berglund. Äntligen är hon klar, min Emelie-kofta! Jag är så sjukt nöjd med den här koftan, den är liksom fantastisk! 
Jag har inte riktigt följt mönstret till punkt och pricka men det beror mest på att jag har en storlek runt magen och en annan runt bysten. Jag lade upp till storlek 50 2/3"/128,5 cm och följde den storleken hela vägen till det var dags att öka efter midjan. Då skippade jag ökningarna och stickade efter storlek 47 1/3"/120 cm och gjorde klart hela kroppen på koftan i den storleken. Ärmarna stickade jag dock i den större storleken. Och så är den stickad i 16"/40,5 cm-längden. 
Jag rekommenderar verkligen att sticka den här koftan. Visst är mönstret långt och inte alltid helt tydligt men resultatet blir så sjukt bra. Och så är den ganska trevlig att sticka också! Jag har redan börjat planera för nästa Emelie, den ska få långa ärmar :)

Garn: Easyknits Timeless Tweed i färgen Harvest. Jag köpte mitt från Lenas Garn när jag var i Fattigskogen men det går också att beställa direkt från Easyknits. Jag är alldeles kär i det här garnet. Tweed-grejerna är liksom lagom och jag älskar hur Jon på Easyknits alltid lyckas när det kommer till färgerna. 

Stickor: 3 mm på resårerna och 3,5 mm på resten.

Nu kommer en bildbomb på min nya sjukt assnygga kofta - enjoy!









20 kommentarer:

  1. Underbar! Du är så himla fin i den koftan! Söta Amanda <3

    SvaraRadera
  2. Så snygg!!! Jag som redan är lite kär i Emelie blir helt mållös av din variant. Dessutom är den toksnygg till ditt hår.

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg!
    Vilken härlig färg till dig!

    SvaraRadera
  4. den är verkligen vrålsnygg amanda=)

    SvaraRadera
  5. Jätte fin kofta. Jag håller på och laddar för att sticka min första men måste klura lite till på vilket mönster jag vill ha.

    SvaraRadera
  6. Sååå fin, och vilken underbar färg! :)

    SvaraRadera
  7. Superfin! Jag är extra impad hur du har lyckats få spetsmönstret så himla snyggt framhävt i tweedgarn!

    SvaraRadera
  8. Vilken finfin kofta, du har verkligen fått fin passform på den. Garnet ser jättehärligt ut, måste man kanske prova :-)

    /Victoria



    SvaraRadera
  9. Guuuud vad peppad jag känner mig nu!!! Jag vill också ha en!! Skitsnygg!

    SvaraRadera
  10. Super Duper Fin!!!
    Verkligen fin passform, färg och mönster, också fina du förstås!
    :-)

    SvaraRadera
  11. Kan bara instämma - så snygg kofta! Supersnygg färg! Passar dig perfekt!!!
    Nu blev jag också sugen på att sticka en... (men som den fegis jag är tror jag att den kanske blir mörkt grå)
    Malena

    SvaraRadera
  12. Jättefin! Passar dig bra.

    SvaraRadera
  13. Blir ju lite ännu mer kär i dig ju, du är så fin! Och koftan sitter som en smäck :) lovley!

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar kofta och vilka underbara bilder på dig! <3

    SvaraRadera
  15. Så himla fin!!! Och den passar dig perfekt - härligt att lyckas så väl med modifieringar!

    SvaraRadera
  16. Jättefin kofta! Och du passar jättebra i den där färgen. Snyggt jobbat! :)

    SvaraRadera
  17. Supefin kofta och den klär dig verkligen - och fina knappar har du hittat också!

    SvaraRadera
  18. Vad fin du är i din Emelie! Och vilket roligt garn med små mörka pluppar i. Jag har också börjat på en Emelie, två gånger! Första gången hade jag räknat fel på antalet upplagda maskor, märkte det inte förrän resåren var klar.

    SvaraRadera
  19. Ping på denna! Stickar själv en Emelie nu, lite sen. Men din är så fin, så jag länkar till den i min blogg, hoppas du inte misstycker?

    SvaraRadera