söndag 20 mars 2011

En ny hobby - ljus!





Jag har hittat mig en ny hobby - ljustillverkning. I går fick jag ett ryck och smälte ner alla ljusstumpar och gjorde mig nya ljus. Miljövänligt och ekonomiskt!
Jag är rätt så nöjd över att jag hittat mig något annat pyssel än handarbetet som jag gillar. Jag har testat mycket genom året; pärlor (glaspärlor, inte pärlplattor), decoupage, scrapbooking, luffarslöjd osv. Allt det här är roligt, men alldeles för pilligt och långsamt för mig. När jag jobbade i barngrupperna i kyrkan så gjorde vi egna tvålar ibland genom att smälta tvålmassa i vattenbad och hälla upp i olika formar. Det var mer min grej, men det är alldeles för dyrt med material. Men ljusstumpar hade jag mängder av hemma. Det enda jag behövde köpa var vekgarn för 29:- på hobbybutiken nere i stan. Så ljustillverkningen är i fullgång. Men frukta ej, ty stickning kommer alltid att vara nummer ett ;)

3 kommentarer:

  1. Åh vad roligt, har aldrig tänkt på att man kan göra den här typen av ljus själv. De är ju jättefina! Det här ska jag definitivt testa :)

    SvaraRadera
  2. Shit vad snyggt det blev med hemmagjorda blockljus! Har du inte någon "färsk" stearin i?

    SvaraRadera
  3. Har du prövat att hälla ned isbitar, typ hjärtformade osv i formen när du haft i "smeten". Det blir sådär fina hålrum i ljusen. Fint i vita ljus

    SvaraRadera