torsdag 23 april 2015

En alldeles vanlig uppifrån och ner-tröja

Mönster: Jag har stickat en tröja till min sambo! Garnet köpte jag redan för typ 1,5 år sen men det har bara blivit liggandes sen dess. Nåja, nu har det blivit en tröja i alla fall!
Jag använde mig av Dödergöks superbraiga beskrivning Komponera en kofta som guidar en att sticka en tröja uppifrån och ner efter kroppsmått. Så den här tröjan är stickad helt efter Björns kropp i vanlig slätstickning med vanlig raglan. Garnet får stå för det dekorativa i den här tröjan!


Garn: Jag stickade med 1 tråd Supersoft (Pea Green) och 1 tråd Donegal Tweed (Gräsgrön) ihop från Magasin Duett. Jag älskar hur snyggt det blir med garnerna ihop och hur mjukt det blir när man tvättar upp det färdiga plagget. Det enda dåliga jag upplevde var att plagget krympte på höjde när jag tvättade ur spinnoljan, trots att jag tvättade precis som vanligt. Det har aldrig hänt mig med Supersoft förut så jag vet inte om det är Tweeden som har en tendens att krympa kanske...? Jaja, efter våldsam blockning så gick tröjan på i alla fall.
Det gick åt 250 gram Supersoft och 167 gram Tweed till en tröja i typ Medium-storlek. 


Stickor: 4,5 mm till resårerna och 5 mm till resten. 






1 kommentar:

  1. Underbara bilder och härlig tröja och grönt är skönt *L*
    hälsar Marien

    SvaraRadera