torsdag 18 oktober 2012

Fika rättvist.


Idag är det Fairtrade Challenge som går ut på att man ska fika med rättvisemärkta produkter. Syftet med den här dagen är att informera och uppmärksamma Fairtrade och vad det står för. För det är faktiskt väldigt viktigt att tänka på vad man handlar i mataffären och klädaffären och andra affärer. Även garnaffären, något som jag borde bli bättre på.
Så det här är mitt bidrag till dagen; fairtradekaffe och croissant (dessväre helt orättvis ;)) till stickningen. Som för övrigt ska bli byxor i storlek 1-3 månader, för snart får ett par vänner till mig barn. Jag bara väntar på att telefonen ska ringa någon gång :)

Till något helt annat; är det någon här som är bra på porslin? Blå blom-porslinet på bilden(för visst är det blå blom?) trodde jag var någon kopia tills för ett par dagar sen. Muggen (som kanske är en tékopp?) har ingen stämpel i botten men det har fatet. Jag har fyra likadana fat med stämpel som det står Gustavsberg på och två sådana koppar som inte har någon stämpel alls. Hur kommer det sig? Porslinet är något gammalt arvegods så jag har ingen koll på vem det kommer ifrån eller varför jag har fyra fat men bara två koppar. Det är lite knäppt.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag ringde mormor och morfar och frågade hur deras blå blom koppar ser ut under och deras koppar saknar även de stämpel, men har stämpel under faten. Kopparna de har är från 30-talet. Så det är nog så att dina koppar är äkta vara. Hoppas det var till lite hjälp.

    /Anna

    SvaraRadera