måndag 4 januari 2016

En Ravenclaw-dragspelsbasker

Mönster: Dragspelsbasker från Östergötlands Ullspinneri. Jag stickade en ny basker till min systerdotter i julklapp, efter att hennes pappa råkat tvätta den förra i maskinen. Hon är väldigt inne på Harry Potter (jag har lärt henne allt jag kan) och mer specifikt Ravenclaw just nu, så jag valde att sticka den i deras färger. Det var lite knepigt att hitta rätt färger. I filmerna har alla från Ravenclaw kläder i mörkblått och silver medan vapnet är mörkblått och brons, vilket är mycket snyggare. Men det var svårt att hitta ett garn i brons så jag fick ta det närmaste jag kom, gammalt guld. Hennes stora leende när hon öppnade paketet skvallrade om att det dög.

Garn: Kampes 2-trådiga ullgarn i Koboltblå och Gammalt Guld. Det gick åt 32 gram guld och ca 30 gram blått.

Stickor: 3 mm





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar