tisdag 31 januari 2017

Tröjan Johan

Mönster: Johan av Linnéa Öhman. I augusti repade jag upp en tröja jag stickat tidigare till Björn (bild nedanför) eftersom den satt otroligt illa. Ett par dagar senare började jag sticka på tröjan Johan. Jag är himla nöjd över beslutet att låta garnet bli något annat, något bra. För den här tröjan blev riktigt bra till slut!
Vi har inte alltid varit ense, jag och den här stickningen. Det kanske är därför som det tog så lång tid för mig att få den färdig. Först så fick jag ont i musklerna och sen blev jag osäker på längden eftersom jag inte riktigt var säker på hur mycket garnet skulle dra ihop sig efter tvätt. När jag till slut maskat av tröjan satt själva halsringningen som en påse skit. Alldeles för stor och hög. Men det tog nog bara en vecka tills jag repade upp och stickade om halsringningen och det blev mycket mycket bättre. Så värt allt slit till slut.


Garn: Jag har stickat med 1 tråd Supersoft i färgen Pea Green och 1 tråd Donegal Tweed i färgen Gräsgrön, båda från Magasin Duett.
Som jag redan berättat här ovan så är garnet återanvänt från en annan tröja och jag måste säga att det var oväntat fint för att ha blivit en tröja och sedan upprepat igen.
Totalt gick det åt lite mer än 7 nystan Tweed och nästan 5 nystan Supersoft.


Stickor: Jag stickade med 4 mm i resårerna och 4.5 mm i resten. 




(Den tidigare tröjan och upprepat garn)









5 kommentarer:

  1. Den ser väldigt fin ut! :-)

    SvaraRadera
  2. Så himla fin!!!
    Iréne i V-ås

    SvaraRadera
  3. Åh hatar när halsringningen blir fel, det känns så surt att behöva backa så nära slutet! Vad fin den blev!! /Carin

    SvaraRadera
  4. Blir alltid så inspirerad och imponerad av det du stickar. Denna gången är naturligtvis inget undantag. Så fin tröja!

    SvaraRadera
  5. Det blev fint. Roligt att kunna använda garnet igen!

    SvaraRadera